INDUSTRI BERBILION RINGGIT MENANTI PENGLIBATAN ANDA...HANYA GUNA PREPAID

Selasa, 30 April 2013

Jil Quran ( Generasi Al-Quran)
 
GENERASI AL-QURAN ACUAN RASULULLAH SAW

 
Sayyid Qutb dalam karya terakhirnya sebelum syahid di tali gantung, "Maallim Fi At-Tariq" atau Petunjuk Sepanjang Jalan menerangkan tentang generasi Al-Quran yang unik iaitu generasi sahabat yang dihasilkan Rasulullah SAW.beliau menyatakan Al-Quran dan Hadis yang menjadi petunjuk sepanjang hidup sekalian generasi manusia masih ada di samping kita pada hari ini juga bersama disamping generasi sahabat yang terdahulu,hanya diri Rasulullah SAW yang telah tiada lagi bersama-sama kita sekarang.

Sayyid Qutb melontarkan soalan adakah dengan sebab ketiadaan Rasulullah tiada peribadi atau rijal-rijal seperti para sahabat mendukung dakwah islamiah pada ketika ini. Allah telah menjamin untuk memelihara Al-Quran dan mengetahui dakwah boleh tertegak walaupun dengan ketiadaan Rasulullah. terbukti semua ini apabila para sahabat mampu menyebarkan syiar islam ke serata dunia sehingga wujudnya empayar islam yang besar.

maka sayyid Qutb pun menyatakan tidak boleh dijadikan alasan dengan ketiadaan Rasulullah menjadikan dakwah islamiah tidak sehebat seperti generasi terdahulu. beliau seterusnya menerangkan sumber pengambilan generasi pertama iaitu Al-Quran. hanya Al-Quran sahaja yang menjadi sumber panduan mereka,perjalanan hidup mereka dan gerak-geri mereka dan bukan kerana generasi sahabat tidak mempunyai tamadun pada ketika itu bahkan telah wujud tamadun Yunani yang terkenal denga falsafah,mantiknya. Tamadun Farsi dengan kesusasteraan.

Rasulullah telah menerapkan dalam hati dan pemikiran sahabat hanya Al-Quran sahajalah sumber pedoman hidup mereka dan tidak akan ada sumber-sumber lain dalam mencorakkan hidup mereka ataupun mencampur aduk sumber lain ke dalam Al-Quran.

mereka para sahabat juga tidak mendekatkan diri mereka dengan Al-Quran dengan tujuan mencari pelajaran dan bahan bacaan,bukan juga untuk tujuan berhibur dan penglipur lara. tiada seorang pun daripada mereka belajar al-quran dengan tujuan menambal bekal dan bahan ilmu semata-mata untuk ilmu dan bukan juga dengan menambah bahan ilmu dan akademi untuk dada mereka sahaja. bahkan mereka pelajari al-quran dengan maksud hendak belajar bagaimanakah arahan dan perintah Allah dalam urusan hidup peribadinya dan hidup bermasyarakat. mereka diajar untuk dilaksanakan SERTA-MERTA seperti seorang Jundi(Perajurit) menerima arahan atau surat pekeliling untuk dilaksanakan serta-merta.

pelajaran ini juga menanam Al-Quran dalam jiwa mereka hingga meresap menjadi panduan dalam gerakan mereka,melahirkan pelajaran yang menggerakkan aktiviti,pelajaran yang tidak ada lagi teori yang bersarang di kepala mereka.

dasar "belajar untuk melaksanakan terus" itu merupakan faktor utama membentuk generasi-generasi pertama dahulu,manakala dasar "belajar untuk dibuat kajian dan penglipur lara" merupakan faktor penting yang melahirkan generasi-generasi kemudiannya.

dengan adanya dasar kehidupan generasi sahabat yang unik ini maka dakwah islamiah berkembang ke seluruh pelusuk dunia sehingga muncul empayar islam yang besar seperti Umayyah,Abbasiyyah,Uthmaniyyah. jika tiada generasi Al-Quran yang unik ini saya percaya tidak akan berkembang syiar islam ke seluruh pelusuk dunia. mereka adalah generasi "pioneer" kepada dakwah islamiah.

saya kira sangat bermakna ayat "action speaks louder than word" boleh kata sinonim dengan dasar kehidupan generasi Al-Quran yang unik dan jika kita mengamalkan dasar seperti para sahabat ini saya sangat yakin dakwah islam akan berkembang rancak seperti mana para sahabat. akan lahir rijal-rijal soleh yang sanggup berkorban seperti para sahabat demi islam.

saya percaya dengan generasi al-quran yang unik seperti yang diterangkan Sayyid Qutb ini tidak mustahil dakwah mereka boleh sampai sehingga ke China ataupun sampai ke Nusantara seawal kurun ke-8 masihi. beberapa bahan bacaan saya hasil kajian sejarah para sejarawan membuktikan islam telah tersebar di Nusantara pada fasa pertama seawal kurun ke-8 masihi sehingga kurun ke-13. makam Saad Bin Abi Waqas pun dikatakan berada di sebuah wilayah di China.


Peta ilmuan islam Al-Idrisi

maka tidak mustahil juga islam sudah bertapak di Amerika(New World) sebelum kedatangan Christopher Columbus lagi. ada beberapa sumber yang tidak pasti kesahihannya mengatakan di dalam catatan pelayaran Christopher Columbus apabila beliau tiba di Amerika beliau melihat binaan seakan-akan masjid berada di puncak bukit.

peta diatas pula dihasilkan pada kurun-11 masihi ketika zaman emas tamadun islam di Andalusia. boleh kita perhatikan peta diatas meliputi kawasan daripada afrika sehingga ke tanah besar China.

semoga tulisan saya pada kali ini boleh menjadi semangat kepada pembaca untuk cuba menyemai semangat berdakwah dalam diri masing-masing dan semoga diri saya sendiri terus istiqomah di jalan ini. semoga kita tidak tergolong dalam golongan "kabura maqtan 'indallahi an taquulu ma la taf'aluun"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan